Elk bedrijf wordt geboren met het doel groot te worden, om nieuwe markten te veroveren. Een van de verwachte resultaten is het financiële, want het is door winstgevendheid dat de organisatie kan groeien. En een van de beste manieren om de winst te laten groeien is door de CAC (Cost of Customer Acquisition) te verlagen.
Stel je een bedrijf voor dat vandaag opstart. Niemand kent dit bedrijf, dus de investering in marketingacties om een merkpositionering te creëren en klanten aan te trekken is vrij groot. Naarmate de tijd verstrijkt, heeft deze investering de neiging af te nemen omdat zij haar portefeuille van trouwe klanten zal vormen.
Zelfs met veel trouwe klanten is het noodzakelijk om nieuwe klanten te blijven aantrekken. Als de CAC gelijk blijft, loopt je het risico dat je de activiteiten niet kunt uitbreiden omdat de winstgevendheid van de onderneming niet toeneemt. Wat moet ik doen om niet stil te staan? Pas deze strategieën toe:
1. Segmentering van het publiek
CAC is de metriek die laat zien hoeveel je uitgeeft aan acties om klantenloyaliteit op te bouwen. De sales funnel is het werk dat komt kijken bij het aantrekken van een groot publiek, het selecteren van de meest gekwalificeerde leads, hen informeren over jouw oplossingen en dan de deal sluiten.
Met een doeltreffende doelgroep profilering kunt je de behoeften van elke groep in kaart brengen en hen de kennis aanreiken die zij nodig hebben om het besluitvormingsproces te versnellen. Je kunt gepersonaliseerde inhoud naar deze mensen brengen en zo assertieve communicatie tot stand brengen.
2. Verhoog het aantal leads
Leads zijn mensen die op een of andere manier contact hebben opgenomen met jouw bedrijf en informatie hebben achtergelaten om verder te communiceren, online of offline. Als je het aantal vastgelegde leads verhoogt, verhoogt je ook jouw toekomstige verkoopkansen. En hoe trek je meer leads aan voor je bedrijf?
Diversifieer de communicatiekanalen en contactpunten met jouw consumenten. Je kunt gebruik maken van de website van het bedrijf, sociale netwerken, e-mailmarketing en een reeks andere middelen die jouw merk in contact brengen met potentiële consumenten.
3. Gebruik indicatoren om storingen te corrigeren
Elke expansiestrategie moet worden gecontroleerd aan de hand van prestatie-indicatoren. Als jouw e-mailmarketing bijvoorbeeld niet werkt, zijn er manieren om te detecteren wat er misgaat, zoals: e-mailinhoud X interesse van de leads; onjuiste links; afbeeldingen die niet aantrekkelijk zijn; onder andere.
De indicatoren helpen je ook te weten hoeveel je nodig hebt om jouw CAC-reductiedoelstelling te halen. Als je de kosten voor klantenwerving met 20% wilt verlagen en jouw webinar slechts 15% bijdraagt, kunt je de promotie van het online-evenement herzien en de zichtbaarheid vergroten, zodat meer mensen tot conversie overgaan.
4. Investeren in technologie om het verkoopproces te versnellen
Als een klant eenmaal voor jouw bedrijf heeft gekozen, wil hij de oplossing zo snel mogelijk. Het alternatief om in dit stadium geen tijd te verspillen is te investeren in technologie om het verkoopproces te versnellen.
Toon efficiëntie in jouw processen en win het vertrouwen dat je nodig hebt om jouw activiteiten uit te breiden. Het stroomlijnen van jouw verkoopcyclus is essentieel om de CAC te verlagen en de productiviteit van het klantrelatie team te verhogen.
Comments are closed.